blog

Projekt w trendach
vs ponadczasowy

Czy lepiej jest stworzyć projekt odpowiadający trendom, czy ponadczasowy? Każda z tych opcji ma wiele atutów, dlatego trudno zdecydować się na jedną z nich.

W tym artykule przedstawimy kilka zalet każdego stylu które, być może, ułatwią podjęcie decyzji.

Funkcje mają znaczenie!

Zanim przejdziemy do wyboru pomiędzy trendami i ponadczasowością, warto zastanowić się nad tym, jaki cel będzie miał projekt. Dopiero wtedy można w pełni świadomie dobrać styl odpowiadający formie i rodzajowi przekazu.

Przykładowo plakat filmowy ma na celu zaintrygowanie odbiorcy, a jednocześnie jest symboliczną reprezentacją treści. Nawiązuje do fabuły bądź bohaterów danej historii. Z tych powodów powinien zawierać “obowiązkowe” elementy, np. nazwiska twórców czy wizerunek głównego bohatera.

Dodatkowo, powinien być ukazany w atrakcyjnej formie, takiej która odróżnia go od innych plakatów. To zdecydowanie wpływa na estetykę całości. Taka kompozycja, niejako siłą rzeczy, staje się ponadczasowa, ze względu na wykorzystanie wymaganych, powtarzających się elementów.
Podobnie dzieje się przy tworzeniu logo, niezależnie od tego czy ma ono postać formy graficznej, napisu, czy symbolu. Służy bowiem do identyfikacji przedsiębiorstwa lub danej marki i z tych powodów jego projekty powinny być odpowiednie tzn. łatwe do zapamiętania. Dlatego logo będzie wymagało konkretnego stylu, o czym napiszemy w dalszej części artykułu.

A więc, na początku zastanów się na jakim efekcie Ci zależy. Kiedy sprecyzujesz cele projektu, łatwiej będzie wybrać odpowiednią stylistykę.

Teraz możemy przejść do atutów każdej z tytułowych opcji!

Kompozycja odpowiadająca trendom

Bez wątpienia największym jej atutem jest fakt, że logo czy layout strony internetowej, odpowiadające obowiązującej modzie a nie ponadczasowe, najprawdopodobniej przypadnie do gustu dużej ilości odbiorców. Wybierając projekt, który odpowiada trendom, automatycznie dopasowujemy się do ich oczekiwań i ukształtowanych przez modę upodobań.
Projekt, który odpowiada trendom przekazuje także metaforycznie informację, że jest aktualny i “nie jest w tyle”. To zwiększa wiarygodność firmy oraz jej atrakcyjność.

Ponadto projekty będące obecnie w trendach są czytelne i dzięki temu łatwe w zapamiętywaniu. Efekt ten osiąga się za pomocą odpowiednich środków m.in.:
Jednakże wybierając omawianą opcję należy mieć na uwadze, coś jeszcze. Mianowicie, to że kompozycja może stać się podobna do innych projektów, które bazują na obowiązującej modzie. Jest więc prawdopodobne, że forma adekwatna do trendów będzie się skutkować utrudnioną identyfikacją i zmniejszoną rozpoznawalnością.
Wykorzystanie obowiązujących trendów sprawdzi się przy projektowaniu opakowań produktów. Szczególnie takich, które w zamyśle nie mają na celu pozyskiwania odbiorców przez długi czas, tylko np. przez jeden sezon. A więc grafiki reklamowe produktów z kolekcji limitowanych, ulotki czy katalogi sklepów mogą pokusić się o nowoczesny design projektu, odpowiadający trendom.

Ponadczasowość

Projekt tradycyjny z pewnością oprze się dynamicznie zmieniającym się trendom. To sprawi, że przez wiele sezonów będzie spełniał swoją funkcję, pozostając przy tym atrakcyjny dla odbiorców. Pod tym względem klasyczne wybory są “bezpieczne”. Niekiedy unosimy przecież brwi ze zdziwieniem myśląc “jak to mogło mi się podobać?” i niechętnie wracamy do dawniejszych trendów. Ponadczasowość ogranicza wystąpienie tego typu reakcji. Dodatkowo, na przestrzeni czasu, klasyczny projekt zapada w pamięć odbiorców, którzy przywiązują się do takiej, a nie innej formy, np. logo.
Ponadto tego typu projekt może być kierowany dla szerokiej grupy odbiorców. Klasyka odpowiada bowiem zarówno wielu młodym, jak i starszym osobom. Trzeba także wspomnieć, że zaletą ponadczasowych rozwiązań jest ich czytelność oraz tworzenie poczucie stabilizacji. Wykorzystanie dobrze znanych rozwiązań zwiększa wiarygodność firmy, a profesjonalny design przekłada się na zaufanie odbiorców.

Co ma wpływ na ponadczasowy charakter kompozycji? M.in.:

Klasyka sprawdzi się w branżach, którym zależy na eleganckim klimacie oraz dla tych, którzy nie planują zmian prze kilkanaście lat. Polecamy stosowanie ponadczasowych rozwiązań tworząc np. layout strony internetowej sklepu z antycznymi meblami czy plakatu koncertu w filharmonii.

Jak wybrać najlepszy styl dla mnie?

Pamiętaj, żeby przy wyborze ponadczasowości lub trendów brać pod uwagę estetykę firmy i to, co jest dla niej odpowiednie (a także cel, o czym pisaliśmy na początku!). Tworząc projekt nie warto kierować się wyłącznie ponadczasowością lub wyłącznie modą, zapominając o tym, co jest charakterystyczne dla danego przedsiębiorstwa.
Nie polecamy rezygnować z firmowych barw, np. zielonego, dlatego że akurat modny jest żółty. Albo usuwać z logo przykładową zieleń i decydować się na kampanię reklamową bazującą na czerni lub bieli, dlatego że są klasyczne. Natomiast jeśli wizytówką firmy jest dynamiczny rozwój lub różnorodność, nie warto ściśle przywiązywać się do ponadczasowych rozwiązań. Wtedy w kampaniach reklamowych, na plakatach czy stronach internetowych sprawdzą się panujące trendy.
Zastanów się, co jest charakterystyczne, dla Twojego przedsiębiorstwa i podkreślaj to, zamiast z tego rezygnować!

Podsumujmy, kiedy trendy, a kiedy ponadczasowość?

Dobierz jedną z dwóch opcji sprawdzając, która z nich bardziej odpowiada:

Udostępnij

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter

Zobacz również:

Jesteś zainteresowany(-a) współpracą?
wypełnij formularz kontaktowy.

biuro

ul. Sienkiewicza 66/24
39-400 Tarnobrzeg
województwo Podkarpackie
NIP: 867 22 42 854
REGON: 366 513 517

obsługa klienta

e-mail: biuro@studiologin.pl
tel: +48 538 315 455
pn-pt: 8.00-16.00