Blogin
Home / CTA – Dlaczego jest tak ważne?
CTA (call to action)
dlaczego jest tak ważne?
Poprzednio mówiliśmy o tym, że kompozycja, kolory czy odpowiednia hierarchia w projektowaniu może przysłużyć się do osiągnięcia celu jakim jest zainteresowanie klienta. Dziś opowiemy o kolejnym narzędziu, które równie aktywnie wspomaga proces pozyskiwania odbiorców i skłaniania ich do korzystania z usług lub zakupów. Dzięki temu artykułowi dowiesz się co to jest CTA (Call To Action) i dlaczego jest tak ważne. A zatem zapraszamy do lektury!
Co to jest CTA?
Skrót ten tworzą pierwsze litery angielskiego wyrażenia Call To Action, które dosłownie oznacza wezwanie do działania. Określenie to odnosi się do każdego elementu (logo, strony internetowej, ulotki reklamowej itp.), który został zaprojektowany z jedną myślą, zachęty do natychmiastowego kupna lub skorzystania z usług. W potocznym użyciu skrót ten odnosi się raczej do użycia pewnych słów, konkretnych zwrotów oraz innych komunikatów, które bezpośrednio zachęcają do danego działania.
Zastosowanie CTA
Ze zwrotami, komunikatami lub elementami zachęcającymi można spotkać się w szeroko pojętym marketingu, niezależnie od branży oraz medium, którym docierają do odbiorcy. Call To Action występuje m.in:
- na stronach internetowych - “zapisz się na newsletter”,
- w reklamach telewizyjnych/radiowych - “zadzwoń już dziś”,
- w social mediach - “kliknij w link w opisie”,
- w gazetach - “odwiedź nasz sklep na ulicy X",
- na platformie YouTube - “kliknij w przycisk subskrybuj”,
- oraz w wielu innych przestrzeniach
Z czego składa się CTA?
W marketingu Call To Action zazwyczaj zawiera czasownik w trybie rozkazującym, kierowany bezpośrednio do odbiorcy. Taka forma zwiększa bowiem prawdopodobieństwo natychmiastowej reakcji, która jest celem tego narzędzia. CTA może więc wyglądać w ten sposób:
- umów się już dziś - w przypadku usług,
- kup teraz - w przypadku sklepów,
- zadzwoń i dowiedz się więcej,
- odwiedź nasz sklep,
- wpisz kod rabatowy,
- itp.
Z kolei w przypadku stron internetowych funkcję CTA mogą pełnić banery, przyciski lub odnośniki (linki odsyłające). Tu również istotny jest tekst, choćby nagłówki. Na stronach www Call To Action ma za zadanie zachęcić użytkownika do kliknięcia w dane miejsce, choćby podstronę z produktem czy formularz zakładania konta. W przypadku domen wezwanie do działania ma za zadanie sprawić, że osoba, która weszła na daną witrynę zostanie klientem.
Gdzie może znaleźć się wezwanie do działania?
W zależności od formy marketingu, CTA może znaleźć się w innym miejscu. W przypadku tradycyjnych form przekazu informacji, np. gazet, Call To Action prawdopodobnie pojawi się w nagłówku lub pod koniec tekstu. W Internecie można spotkać się z nim w meta description (krótkim opisie witryny w wynikach wyszukiwania Google), reklamach, na stronie lub mailingu.
Dobre CTA – cechy
Coraz trudniej jest zachęcić potencjalnego klienta do skorzystania z usług lub zakupów, ze względu na ogromną konkurencję, zwłaszcza w Internecie. Dlatego też Call To Action musi zawierać konkretny komunikat. Polecenie “kliknij” nie jest zachęcające. Użytkownik musi wiedzieć, co robi, dlaczego i jaką korzyść będzie z tego miał. Wobec tego CTA powinno składać jakąś obietnicę, informować o korzyści oraz pozwalać wyrazić swoją potrzebę.
Dobre, czyli skuteczne, Call To Action:
- jest krótkie i zrozumiałe,
- ma jeden cel,
- jest skierowane do konkretnego odbiorcy - “kup już dziś”,
- zawiera język korzyści - “wypróbuj za darmo przez 15 dni”,
- podkreśla elementy kluczowe dla oferty – “promocja trwa tylko 3 dni”,
- gwarantuje bezpieczeństwo - “jeśli produkt Ci się nie spodoba, zwróć go"
Call To Action - nie tylko treść
Tworzenie dobrego CTA obejmie również warstwę wizualną. Skuteczne wezwanie do działania jest czytelne i powinno dobrze się wyświetlać, niezależnie od tego, gdzie użytkownik się na nie natknie (komputer, tablet, smartfon). Call To Action powinno znajdować się w konkretnym miejscu strony internetowej, tzw. ATF, czyli w tym polu witryny, które użytkownik widzi zanim zacznie przewijać stronę w dół. Dobrze, jeśli CTA pojawia się również na końcu strony. Niezależnie od miejsca, w którym Call To Action występuje, powinno wyróżniać się od reszty tekstu kolorystyką, rozmiarem lub czcionką.