blog

Blog, Negative Space.

Negative space

W projektowaniu graficznym niezwykle istotna jest kreatywność i umiejętne wykorzystanie dostępnych elementów całości, o czym pisaliśmy w poprzednich publikacjach.

Warto jednak uzupełnić temat kompozycji projektu o coś, o czym jeszcze nie wspominaliśmy. Ma ogromny wpływ na oryginalność dzieła, jego postrzeganie i atrakcyjność dla odbiorcy. Co dokładnie kryje się pod tym angielskim terminem?

Kilka słów wstępu

Zacznijmy od tego, że negative space nie ma nic wspólnego z czymś złym lub niekorzystnym, wręcz przeciwnie!
Nazwa ta została zaczerpnięta z terminologii fotograficznej, w której to negatyw oznacza odwrotność, czyli przeciwieństwo jasności tonów. W owej dziedzinie sztuki to określenie odnosi się także do tła. Właśnie tym, tłem, jest negative space.

W świecie cyfrowym

Można nieco uściślić tę definicję. Przestrzenią negatywną w sztuce, a także w projektowaniu graficznym, jest wszystko to, co otacza przedmioty i elementy danego obrazu. To także przestrzeń, która znajduje się pomiędzy tymi przedmiotami. Obrazem zaś może być tekst, grafika na plakacie, logo firmy czy napis na billboardzie reklamowym. Tego rodzaju tło jest najbardziej widoczne, gdy przyjmuje konkretny, interesujący i znany odbiorcy kształt.
Negative Space, projekt logo dla Bartłomieja Wojewódzkiego.
Źródło: projekt zrealizowany dla jednego z naszych Klientów.
W sztukach wizualnych, także w projektowaniu cyfrowym, przestrzeń negatywna jest niezwykle potrzebnym narzędziem. Umiejętnie wykorzystana pozwala na stworzenie oryginalnych, przyciągających uwagę projektów.

Negative space – podstawa kompozycji?

To integralna część kompozycji, nie tylko dlatego, że tło jest “efektem ubocznym” tworzenia dzieła, choć jest to jeden z powodów. Logo lub grafika nie mogą przecież pokrywać całego dostępnego miejsca. Zawsze pojawi się np. się światło między literami albo odstęp pomiędzy dwoma kształtami w grafice. Skoro więc w kompozycji i tak pojawiają się takie “białe plamy”, to można je wykorzystać i zrobić z nich atut projektu!
Negative Space, projekt logo dla Cbd by Panda.
Źródło: projekt zrealizowany dla jednego z naszych Klientów.
Negative space jest niezbędna w kompozycji ze względu na to, że daje oddech i wytchnienie w projekcie. Wolne przestrzenie między elementami dzieła nadają całości lekkiego, minimalistycznego wyrazu. Dzięki temu odbiorca nie czuje się przytłoczony treścią ani znaczeniem, które komunikuje projekt. Umiejętne uwzględnienie w kompozycji “białych plam” pozwala uzyskać równowagę i zwiększyć atrakcyjność projektu.

Jak korzystać z negative space?

W zależności od typu projektu negative space przyjmuje inny kształt, dlatego jej wykorzystywanie będzie się różniło. W projektach tekstowych warto pamiętać o uwzględnieniu światła między kolumnami, interlinii oraz odstępów między akapitami. A w sztukach wizualnych?
Pusta przestrzeń powinna podkreślać kluczowe elementy projektu, co jest szczególnie istotne przy tworzeniu choćby logotypów. Należy ją zawrzeć w projekcie w taki sposób, aby ona i elementy projektu przyciągały wzrok i miały znaczenie.
Korzystanie z negative space wymaga wyobraźni i wyjścia z klasycznego, konceptualnego myślenia i znaczenia przedmiotu. Przestrzeń ta motywuje odbiorcę do obserwowania dzieła poprzez jego kształt, dlatego powinna przyjmować znane i łatwe do zrozumienia formy.

Dlaczego warto korzystać z negative space?

Umiejętnie wykorzystana, jest jednym z najważniejszych narzędzi w ręce grafika, bowiem:

Gdzie znajduje zastosowanie?

Najczęściej sięgają po nią graficy, tworząc zlecenia dla przedsiębiorców. Ci zaś korzystają z jej zalet chcąc budować identyfikację wizualną swojej firmy. Negative space przejawia się więc w logo przedsiębiorstwa, które z kolei pojawia się na stronach internetowych, papeterii itp. Przestrzeń tą można zaobserwować również w szeroko pojętej sferze publicznej, choćby na billboardach, opakowaniach produktów czy reklamach.

Udostępnij

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter

Zobacz również:

Jesteś zainteresowany(-a) współpracą?
wypełnij formularz kontaktowy.

biuro

ul. Sienkiewicza 66/24
39-400 Tarnobrzeg
województwo Podkarpackie
NIP: 867 22 42 854
REGON: 366 513 517

obsługa klienta

e-mail: biuro@studiologin.pl
tel: +48 538 315 455
pn-pt: 8.00-16.00