Przejdź do treści

Studio Login

Blogin

Blog, UX i UI para idealna.

UX i UI - para idealna

Dzisiaj bierzemy na warsztat dwa tajemniczo brzmiące skróty: UI i UX. Niby każdy z nas już gdzieś to widział, gdzieś coś słyszał, ale kiedy przychodzi do konkretów…

Nic straconego, pomożemy wszystko nadrobić, tym bardziej, że rozszyfrowanie tych dwóch pojęć nie jest wcale takie trudne jak mogłoby się zdawać.

User Experience – co to takiego?

W latach 90. Donald Norman, amerykański guru i spec od szeroko pojętych i zagmatwanych relacji człowiek-komputer wypowiedział zdanie, które przez wielu do dzisiaj jest uważane za zgrabną definicję UX, będącego skrótem od User Experience, czyli doświadczenia użytkownika.

Uczony wspomniał, że „doświadczenie użytkownika obejmuje wszystkie aspekty końcowej interakcji użytkownika z firmą, jej usługami i jej produktami”. Ładnie, zgrabnie i na temat.

Rozwijając tę myśl, UX to zbiór subiektywnych odczuć użytkowników, jakich doświadcza podczas obcowania z produktem czy usługą – zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. To zagadnienie obejmujące świat wrażeń, emocji i uczuć.
Przykład UX.

User Interface – postaw na funkcjonalność rozwiązań

UI, czyli User Interface to natomiast zagadnienie bardziej „techniczne”. Pod tym pojęciem możemy rozumieć wszelkie narzędzia, których używa i dzięki którym odbiorca wchodzi w interakcję z cyfrowym produktem bądź usługą.

Zadaniem UI designera będzie stworzenie takich funkcjonalności i interfejsu, które w sposób intuicyjny i prosty pozwolą na poznawanie zalet prezentowanego artykułu, bez względu na to, czym on tak naprawdę będzie.
Przukład UI.

UX i UI – para idealna

User Experience i User Interfejs nie mogą bez siebie żyć – między tymi dwoma pojemnymi zagadnieniami istnieje swoista synergia, której przerwanie grozi… fiaskiem przedsięwzięcia. O ile UI może sprawić, że użytkownik do Ciebie przyjdzie, to jeśli nie będzie UX, żadna siła go nie zatrzyma.

Kreowane produkty oraz powiązane z nimi cyfrowe systemy zarządzania, przy użyciu których dochodzi do interakcji na linii odbiorca-produkt, muszą być jednocześnie estetyczne i funkcjonalne. Jedno bez drugiego nie ma większego sensu.

Udostępnij

Zobacz również