Przejdź do treści

Studio Login

Blogin

White space

Jesteście zainteresowani dalszym zgłębianiem tematu kompozycji w projektowaniu? W takim razie odkryjemy kolejne karty! Dziś porozmawiamy o white space, czyli białej przestrzeni w projektowaniu.

Może się wydawać, że omawialiśmy już ten temat. Pewnie przypomniał się Wam artykuł o przestrzeni negatywnej, w którym mówiliśmy o przestrzeni pomiędzy elementami projektu. Tak, w przykładach, które tam podaliśmy, była ona biała! A jednak to nie to samo!

Czym różnią się te dwa elementy kompozycji?

Przestrzeń negatywna – przypomnijmy pokrótce – prowadzi pewną grę z okiem odbiorcy. Jednocześnie jest i jej nie ma. W teorii, zostaje niewykorzystana. W praktyce, bierze czynny udział w tworzeniu kształtów. Stanowi bardzo konkretny i wyrazisty element projektu. Z kolei white space nie przyjmuje aż tak konkretnych form. Jest – tylko i aż! – pustą, niewykorzystaną przestrzenią między elementami projektu.

Cel white space - mniej znaczy więcej

Pusta powierzchnia pozwala “wziąć oddech”. Jest miejscem, w którym wzrok i mózg mogą odpocząć od elementów, które przekazują jakieś informacje. Dzięki temu, że white space pojawia się w projekcie, cała kompozycja staje się estetyczniejsza i przejrzystsza. A w związku z tym, jest automatycznie łatwiejsza w odbiorze.
Nadmiar elementów – a co się z tym wiąże także i nadmiar informacji – powoduje, że wzrok zaczyna się gubić. Odbiorca nie wie, który element oglądanego projektu jest najważniejszy i gdzie skupić swoją uwagę. Skutkiem tego nie jest zainteresowany tym, co ogląda. Jest zmęczony, a nawet zirytowany. A to efekt odmienny od tego, który chcielibyśmy osiągać.

Jak wygląda white space?

W zależności od projektu oraz środka przekazu, pusta przestrzeń będzie przybierała inne kształty i zajmowała inną powierzchnię. Możemy ją zaobserwować w:

■tekstach drukowanych i wirtualnych, np. książkach, ulotkach, blogach internetowych – tutaj ma ona postać światła między literami, spacji, interlinii, wcięć akapitowych, marginesów itp.;

■ Internecie – białe tło jest obecne w sieci jako odstępy między sekcjami na stronie, odległość między zdjęciami w galerii, przestrzeń pomiędzy kolejnymi postami na social mediach itp.;

■logo firm – white space jest tu, podobnie jak w poprzednich przykładach, przestrzenią między tekstem i grafiką lub światłem między literami;

■na plakatach, okładkach książek itp. – choćby jako odstęp między grafiką, nazwiskiem autora i tytułem;

■na wizytówkach – pusta powierzchnia pojawia się tu w postaci bardzo szerokich marginesów i dużych odstępów między linijkami tekstu;

■ na billboardach;

■ opakowaniach produktów;

■ w formularzach, ankietach – tutaj białą przestrzeń widać bardzo dobrze, choćby w postaci wyraźnie zaznaczonych, obrysowanych konturem, pól na odpowiedzi.

Jak wykorzystać white space w projektach?

Chociaż pusta przestrzeń ma służyć przede wszystkim do tego, by projekt był czytelny i łatwo przyswajalny, to może pełnić też inne funkcje.
Dzięki white space łatwo zaznaczyć najważniejsze elementy kompozycji i tym sposobem skierować na nie uwagę odbiorcy. Biała przestrzeń pomaga także w pogrupowaniu informacji. Można ją wykorzystać do zaznaczenia, że dane elementy tworzą jedną, większą i spójną grupę. Dobrym przykładem tego zabiegu jest wydzielona odstępem sekcja na komentarze pod wpisem blogowym lub oddzielenie odstępem produktów z innych kategorii w sklepie internetowym.

White space – przestrzeń nie zawsze biała

Chociaż samo pojęcie wyraźnie sugeruje, jakiej pustej przestrzeni można się spodziewać, nie dajcie się zwieść. Powierzchnia między elementami projektu nie zawsze musi mieć białą barwę. Tło kompozycji może mieć dowolny kolor, teksturę, a nawet wzór. To, co sprawia, że jest “białą” (pustą) przestrzenią to brak zagospodarowania tego miejsca.

Czego nie robić?

Skrajności nie je są dobre, w żadną stronę. Nie tylko nadmiar elementów może mieć negatywny wpływ na przekaz projektu. Nadmiar white space również nie będzie dobrze odebrany. Projekt, w którym jest za dużo pustej przestrzeni może sprawiać wrażenie nieskończonego lub stworzonego nieumiejętnie, po amatorsku.

Udostępnij

Zobacz również