Blogin
Home / Konsekwencje słabej identyfikacji wizualnej
Konsekwencje słabej
identyfikacji wizualnej
Prowadzisz biznes, twoje produkty oraz usługi są bez zarzutu, przykładasz się do budowania relacji z klientami, inwestujesz w nowe technologie, sprzęt i kompletujesz wykwalifikowaną kadrę, a mimo to zleceń nie przybywa? Być może niewystarczająco dobrze zaplanowałeś i wdrożyłeś działania marketingowe.
Bolesne (i kosztowne!) konsekwencje
Biznesowe konsekwencje słabej identyfikacji wizualnej potrafią dać się we znaki właścicielom biznesu. Przekładają się bezpośrednio na gorsze wyniki sprzedażowe i mogą być “hamulcowym” dla rozwoju przedsiębiorstwa. Pośrednio wpłyną też na negatywne postrzeganie marki. Źle prowadzona komunikacja wizualna może doprowadzić do tego, że klienci uznają, że nie warto obdarzyć danej firmy zaufaniem. Katastrofa wizerunkowa staje się udziałem wielu firm, które po macoszemu podchodzą do brandingu.
Niejasne komunikaty zrażą klientów
Wśród najczęstszych błędów, jakich dopuszczają się firmy, można zaobserwować niejasny przekaz. W takim przypadku firma promuje się np. hasłami takimi jak “produkowany w Polsce” czy “rzemieślniczy”, a po otworzeniu kartonu z przesyłką otrzymujemy koszulkę z metką “made in China”. Dobrym przykładem błędnej komunikacji wizualnej były m.in. głośne problemy polskiej marki założonej przez znaną blogerkę, która podkreślała, że jej znakomitej jakości produkty są szyte w Polsce, podczas gdy prawda okazała się daleka od rzeczywistości.
Z identyfikacją wizualną na bakier
Słaba identyfikacja może dotyczyć wielu różnych aspektów – niewłaściwie dobranego opakowania, które nijak nie pasuje do oferty firmy i samego produktu, przez fatalny projekt materiałów promocyjnych, takich jak ulotki czy plakaty, po przygotowanie mało profesjonalnej strony internetowej lub prowadzenie mediów społecznościowych z pominięciem ważnych narzędzi marketingowych i graficznych.
Zrób to dobrze!
Na szczęście coraz więcej jest przykładów na to, że właściciele biznesu dostrzegają zalety i zagrożenia wynikające ze słabej identyfikacji wizualnej. Coraz więcej firm wdraża więc przemyślane, spójne i ciekawe projekty, które korespondują z profilem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono reprezentuje. Firmy pamiętają też, do jakiej grupy docelowej się zwracają i tworzą content skrojony na miarę potrzeb. Tutaj drobna uwaga – identyfikacja wizualna musi być skierowana do konkretnej grupy odbiorców, ale nie powinna być hermetyczna – wówczas może odstraszyć tych, którzy byliby skłonni skorzystać z naszych usług.