Blogin
Home / Kolor, który zapada w pamięć
Kolor, który zapada w pamięć
Dzisiaj będzie… kolorowo. Poruszymy jeden z tematów, który pomoże Ci wykreować rozpoznawalne i zgodne z „osobowością” marki logo.
Barwy odgrywają w tym procesie niebagatelną rolę, a wybór koloru, który będzie reprezentował Twój biznes, to strategiczna decyzja o brzemiennych konsekwencjach. Może przynieść wiele korzyści, ale też wyrządzić poważne szkody.
Palety barw
Poszukiwania odpowiedniego koloru dla marki warto rozpocząć od uświadomienia sobie, jaką rolę barwy odgrywają w procesie budowania świadomości i rozpoznawalności marki.
Potencjał i moc koloru została potwierdzona w licznych badaniach na grupach konsumenckich. Uczestnicy wspomnianych eksperymentów miewali problem z odtworzeniem logo marki, ale prawie zawsze zapamiętywali, jaką paletą barw posługuje się przedsiębiorstwo.
Nasuwa to jednoznaczne wnioski – kolor w kontekście identyfikacji wizualnej marki to pierwszoplanowy gracz, z którym trzeba się liczyć.
Potencjał i moc koloru została potwierdzona w licznych badaniach na grupach konsumenckich. Uczestnicy wspomnianych eksperymentów miewali problem z odtworzeniem logo marki, ale prawie zawsze zapamiętywali, jaką paletą barw posługuje się przedsiębiorstwo.
Nasuwa to jednoznaczne wnioski – kolor w kontekście identyfikacji wizualnej marki to pierwszoplanowy gracz, z którym trzeba się liczyć.
Jak dobrze znasz swoją markę?
Jeśli jesteś na etapie poszukiwania idealnego koloru dla marki lub chcesz przeprowadzić mały rebranding, przygotuj się do tego, jak do egzaminu.
W pierwszej kolejności pomyśl o swojej marce jak o „żywym tworze”. Odpowiedz sobie na pytanie: jaka jest, jakie ma cechy, czym się wyróżnia, jakie wartości wyznaje i jakie budzi emocje? Masz to?
Świetnie, teraz możesz pomyśleć, z jakimi barwami kojarzy Ci się osobowość marki oraz jak chciałbyś, żeby była odbierana przez konsumentów. To powinno ułatwić zadanie i wybór idealnie skrojonego koloru pod potrzeby marki.
W pierwszej kolejności pomyśl o swojej marce jak o „żywym tworze”. Odpowiedz sobie na pytanie: jaka jest, jakie ma cechy, czym się wyróżnia, jakie wartości wyznaje i jakie budzi emocje? Masz to?
Świetnie, teraz możesz pomyśleć, z jakimi barwami kojarzy Ci się osobowość marki oraz jak chciałbyś, żeby była odbierana przez konsumentów. To powinno ułatwić zadanie i wybór idealnie skrojonego koloru pod potrzeby marki.
Idź na zwiady i sprawdź, co u konkurencji
Przejdźmy do następnego etapu. Usiądź i przeanalizuj kolory, którymi posiłkuje się konkurencja. Szybko zauważysz wzór – zapewne wszystkie firmy działające w Twojej branży będą posługiwać się podobnym wachlarzem barw.
I nie jest to oczywiście przypadek. Branżę medyczną reprezentuje zazwyczaj kolor niebieski bądź zielony, branża ubezpieczeniowa wykorzystuje najchętniej odcienie niebieskie, podczas gdy prawnicza sięga po złoty czy bordowy.
Zazwyczaj dobrym pomysłem jest zagospodarowanie koloru zbliżonego do palety barw charakterystycznej dla danej branży, ale o nieco innym odcieniu tak, żeby firma zachowała spójność.
I nie jest to oczywiście przypadek. Branżę medyczną reprezentuje zazwyczaj kolor niebieski bądź zielony, branża ubezpieczeniowa wykorzystuje najchętniej odcienie niebieskie, podczas gdy prawnicza sięga po złoty czy bordowy.
Zazwyczaj dobrym pomysłem jest zagospodarowanie koloru zbliżonego do palety barw charakterystycznej dla danej branży, ale o nieco innym odcieniu tak, żeby firma zachowała spójność.
Ryzyko popłaca?
Możesz też zaryzykować i postawić na kolor, który konkurencja omija szerokim łukiem. Czasem taka brawura przynosi efekt. Tak było np. w przypadku firmy Link4 oferującej ubezpieczenia, która w logo ma fiolety i róże.
Mimo że większość firm działających w tej samej branży stosuje w logo odcienie niebieskiego, marka postawiła wszystkie karty na wyróżniającą się identyfikację wizualną i… odniosła sukces. Nie zawsze tak jednak jest, więc jeśli planujesz się wyróżnić przy użyciu barwy, ostrzegamy – może być różnie.
Mimo że większość firm działających w tej samej branży stosuje w logo odcienie niebieskiego, marka postawiła wszystkie karty na wyróżniającą się identyfikację wizualną i… odniosła sukces. Nie zawsze tak jednak jest, więc jeśli planujesz się wyróżnić przy użyciu barwy, ostrzegamy – może być różnie.