blogin

Studio Login, blog, typografia

Typografia - aranżacja języka
w wizualnym wymiarze

Fonty, kroje, interlinie czy kerning – z tymi pojęciami powinieneś być zapan brat, jeśli na serio myślisz o typografii. Jeśli do tej pory sądziłeś, że napisanie wartościowej treści na firmowego bloga wystarczy lub byłeś przekonany, że ciekawie ujęta w warstwie słownej oferta hotelowa wybroni się sama, musimy Cię rozczarować. Dobry content na strony internetowe, w social media czy na ulotkach, to taki rodzaj przekazu, który znaczy, ale i dobrze wygląda.

Dlaczego typografia jest ważna?

Podstawową funkcją zabiegów typograficznych jest stworzenie takiej treści, która będzie atrakcyjna, ale i czytelna zarazem. Odbiorca będzie chciał obcować ze stworzonym przez nas contentem, jeśli ten będzie dopieszczony pod kątem graficznym i w łatwy sposób będzie można go przeczytać. Prawda, że proste? Nie do końca. Do najczęściej spotykanych błędów po kątem typograficznym należy przesada w doborze środków graficznych lub nadmierna prostota. Musimy pamiętać o zasadzie złotego środka, która i tutaj może nam przynieść same korzyści.

Typograficzny elementarz

Co więc zrobić, żeby zachęcić użytkownika do zatrzymania się nad naszym tekstem? Żeby cel został osiągnięty, musimy sięgnąć po tajną broń każdego typografa: fontów, kroju, kolorów, itp. Times New Roman, Georgia czy Arial – ten rodzaj fontów znają wszyscy – żeby się wyróżnić możemy przecież jednak sięgnąć po inną rodzinę pisma. Automatyczne edytory tekstów stwarzają tutaj spore pole do popisu. Znajdziemy tam eleganckie fonty szeryfowe, imitujące pismo odręczne kroje skryptowe czy pozbawione zdobników fonty bezszeryfowe. Możemy z nimi eksperymentować, parować je, pamiętając przy tym, żeby różne rodzaje kroju były dopierane na zasadzie kontrastu – to sprawdzony trik typograficzny.

Typografia to więcej niż krój

Pracując nad projektem nie zapominajmy o drobiazgach – wbrew pozorom, mogą mieć spore znaczenie w odbiorze tekstu. Zastanówmy się nad najbardziej optymalnym trackingiem, czyli gęstością występowania znaków, keringiem, który ustali właściwości światła pomiędzy parami znaków czy justowaniem i interliniami. Właściwie dobrane parametry sprawią, że cała treść będzie zrozumiała i przejrzysta. Nie bez znaczenia będzie także podzielenie całego tekstu na bloki. Nie mogą być one za długie – preferowaną formą są wąskie kolumny zawierający do 72 znaków.

Udostępnij

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter

Jesteś zainteresowany współpracą?
wypełnij formularz kontaktowy.

wycena

biuro

ul. Sienkiewicza 66/24
39-400 Tarnobrzeg
województwo Podkarpackie
NIP: 867 22 42 854
REGON: 366 513 517

obsługa klienta

e-mail: biuro@studiologin.pl
mobile: +48 538 315 455
pn-pt: 8.00-16.00

wyróżnienia