Przejdź do treści

Studio Login

Blogin

Ikony na stronę

Z czego składa się witryna internetowa, która od razu przyciąga wzrok i jest atrakcyjna dla odbiorcy? Przede wszystkim z tekstu – nazwy firmy, wypisanej oferty i ważnych informacji – oraz elementów graficznych. Do nich możemy zaliczyć zdjęcia oraz krótkie filmy video. Na tym nie koniec. Na stronę można wprowadzić także ikony. Wprawdzie nie są oczywistym wyborem, ale bardzo wiele firm, niezależnie od tego w jakiej branży działają, decyduje się na nie. Dlaczego? Czy warto to robić? Jeśli chcesz się dowiedzieć, czytaj dalej!

Czym są ikony?

Właściwie te małe elementy graficzne są tak popularne, szczególnie w materiałach reklamowych, Internecie oraz komunikatorach, że nie trzeba wyjaśniać ich istoty. Każdy z nas spotkał się z nimi miliony razy, a jeszcze częściej ich używał. Ale dla porządku, przypomnimy, że to nic innego jak niewielkie obrazki, które symbolizują:

■ emocje – np. śmiejąca się buźka;
■ usługę – pędzel na stornie firmy remontowej oznacza usługę malowania;
■ produkt – w sklepie internetowym z asortymentem dla dzieci miś może oznaczać zabawki, a śpioszek ubranka;
■ wartości firmy – zielony listek oznacza ekologiczną produkcję;
■ folder – np. “kosz” na komputerach;
■ aplikację – płyta oznaczająca odtwarzacz muzyki na smartfonie;
■ funkcję programu – lupa w Wordzie oznacza funkcję “znajdź”.

Tego typu elementy graficzne pełnią różne funkcje. Niekiedy mają za zadanie ułatwiać nawigację na witrynie, czasem pełnią funkcję informacyjną, a czasem urozmaicają estetykę projektu.

Dlaczego warto zamieszczać ikony na stronie internetowej?

Powodów, dla których dobrze jest rozważyć urozmaicenie swojej strony internetowej o ikony, jest kilka. Przede wszystkim zwiększają atrakcyjność witryny pod względem informacyjnym i estetycznym. Wprowadzają wite space, czyli przestrzeń, w której wzrok może odpocząć od tekstu. Ponadto, w skondensowany i prosty sposób przekazują odbiorcy informacje, a także są przyjemne dla oka.
Sprawiają także, że interfejs jest łatwiejszy w odbiorze, a układ witryny staje się harmonijny oraz czytelny. Dodatkowo ożywiają wygląd portalu, szczególnie takiego, na którym nie ma zdjęć.
Ikony na stornie, które są stworzone w spójnym stylu oraz kolorystyce, mogą posłużyć do budowania identyfikacji wizualnej danej marki, pełnić rolę marketingową i przyciągać uwagę odbiorców, którzy zapoznają się z witryną poprzez tzw. skanowanie, czyli przeglądają treść bez czytania i większej uwagi, zauważając elementy graficzne.

Jakie powinny być grafiki na witrynie?

Tutaj, jak w każdym innym aspekcie projektowania, ważny jest umiar i porządek. Ikon nie może być za dużo. Jeśli będą pojawiały się w dużych ilościach, na każdej podstronie, cała witryna może zyskać nieprofesjonalny charakter.
A co z kwestią porządku? Otóż powinny być rozmieszczone w sposób przemyślany, harmonijny. Najlepiej, aby pojawiały się w takich samych miejscach na każdej z podstron, np. na samej górze. Wówczas użytkownik szybko przyzwyczai się do takiego układu i ułatwi mu to orientację. Ikon nie należy umieszczać w bezpośrednim sąsiedztwie długich tekstów, bo wówczas łatwo o przesyt informacji. Najlepiej umieszczać je tam, gdzie będą dobrze wyeksponowane, czyli na górze, w środku lub na dole strony.

Wygląd

Ikony są elementami graficznymi, więc ich wygląd ma ogromne znaczenie. O czym pamiętać podczas projektowania ich na stronę? Przede wszystkim ważny jest styl, kolorystyka oraz jednoznaczny przekaz.
Styl powinien być ujednolicony. Nie warto nadmiernie eksperymentować i tworzyć np. jednej bardzo szczegółowej grafiki, a potem zestawiać ją z minimalistycznymi obrazami. Nie wygląda to ani estetycznie, ani profesjonalnie.
Kolor to ważne narzędzie w projektowaniu, o czym wspominaliśmy już wielokrotnie. Ma znaczenie także w kwestii ikon na stronie, gdyż często przekłada się na ich widoczność. Trzeba uważać, aby grafiki nie wtapiały się w tło lub nie “gryzły” z nim. Poza tym można eksperymentować niemal do woli. Warto zdecydować się na grafiki wielobarwne bądź monochromatyczne, z gradientem lub bez. Niezależnie od tego, czy będą białe, czarno-niebieskie czy różowe, niech konwencja będzie jednolita.
Istotny jest także jednoznaczny przekaz. Ikony na stronie powinny dokładnie komunikować określoną informację. Użytkownik już w chwili, w której je widzi, musi wiedzieć co oznaczają. Dlatego zasada jest jedna, im prościej, tym lepiej.

Udostępnij

Zobacz również: