Przejdź do treści

Studio Login

Blogin

Podwójna responsywność

Twoja witryna internetowa może być estetyczna, zawierać wszystkie niezbędne elementy – np. white space, CTA –i nadal nie być tak przyjazna dla użytkownika, jak by mogła. Co jeszcze można zrobić, by przyciągnąć odbiorcę i ułatwić mu użytkowanie?

Odpowiedzią jest podwójna responsywność! Co to takiego? Zapewne doskonale wiesz, chociaż sama nazwa może brzmieć nieco tajemniczo. Już wszystko wyjaśniamy!

Podwójna responsywność – co to jest?

Na temat stron z podwójną responsywnością pisaliśmy już jakiś czas temu, ale – jak to zwykle bywa w projektowaniu –nie wyczerpaliśmy tematu! Tym, którzy nie mieli okazji zapoznać się z poprzednim materiałem, pokrótce wyjaśnimy czym są takie witryny.

Podwójna responsywność – optymalny układ witryny na urządzeniu

Strony internetowe, które posiadają funkcję RWD (skrót pochodzi od angielskiej nazwy Responsive Web Design –responsywne projektowanie stron internetowych), automatycznie dostosowują swój format do układu ekranu, na którym są otwierane.
Witryna z funkcją RWD otworzy się na smartfonie, tablecie, komputerze czy telewizorze. Co więcej, na każdym z tych urządzeń będzie wyglądała idealnie. Czyli tak, jakby od samego początku była tworzona dokładnie pod ekran, na którym jest wyświetlana, niezależnie od jego wymiarów.

Platforma z funkcją podwójnej reposnsywności

■ zachowuje odpowiednie proporcje – m.in. odległość między obrazami, interlinię itp.;
■ wyświetla całą treść w pełni – nawet po obróceniu tebletu lub smartfona poziomo, tekst lub obraz nie “ukrywa się” i nie trzeba przesuwać witryny w prawo lub lewo, by go zobaczyć;
■ optymalnie wyświetla elementy graficzne – witryny bez funkcji RWD mogą za mocno rozciągać obrazy, uwidaczniać piksele itp.;
■ zachowuje oryginalny podział – automatyczne przełączanie na inny ekran nie wpływa negatywnie na poszczególne sekcje, np. podpisy pod zdjęciami zostają na swoim miejscu itp.
■ strona z funkcją podwójnej responsywności jest także dostosowana do korzystania z niej w poziomie!

Podwójna repsonsywność – orientacja pozioma

Od dawna wyświetlanie witryn w poziomie jest standardem, ale nie każda strona jest do tego dobrze przystosowana. Wciąż zdarza się, że po odwróceniu smartfona poziomo, strona – owszem – obraca się, ale nie dostosowuje do ekranu. Skutkiem tego trzeba samodzielnie przesuwać ją w kierunku prawo-lewo, zamiast swobodnie zapoznać się z jej treścią. Dla wielu użytkowników bywa to męczące i zniechęcające, nawet jeśli content na takiej stronie jest dokładnie tym, czego potrzebują!

Orientacja pozioma – kiedy warto tworzyć strony z podwójną responsywnością?

Być może zastanawiasz się, czy użytkownikom w ogóle zależy na takiej funkcji. Szczególnie jeśli np. prowadzisz sklep z odzieżą lub piszesz bloga kulinarnego. Faktycznie, najczęściej korzysta się z obracania ekranu podczas czytania książek lub oglądania filmów, ale nie tylko wtedy. Każda strona powinna być wyposażona w RWD niezależnie od tego, jaki content zawiera!

Zalety podwójnej responsywności i orientacji poziomej

Zacznijmy od komfortu użytkownika. Ten aspekt jest kluczowy, jeśli chcesz przyciągnąć i utrzymać zainteresowanie odbiorcy. Jeżeli umożliwisz mu dwie opcje przeglądania (pion i poziom) użytkownik sam będzie mógł wybrać sposób korzystania z witryny. Gdy nie będzie miał takiego wyboru, może nie wrócić na Twoją stronę ani na komputerze, ani na smartfonie.
Ponadto, z funkcją RWD, Twoja witryna będzie prezentowała się profesjonalnie, czym zyska zaufanie odbiorców. Pamiętaj, że profesjonalizm jest niezbędny w budowaniu pozytywnego wizerunku marki.

Do zalet orientacji poziomej, uzyskanej dzięki responsywności, można też zaliczyć:

■ dostosowanie układu do treści – być może użytkownik jednego dnia wejdzie na Twoją stronę, by poczytać wpisy blogowe. Wówczas będzie mu łatwiej zrobić to na komputerze, w pionie. Ale innego dnia będzie chciał obejrzeć zdjęcia produktów. Być może zrobi to leżąc w łóżku, a wtedy pewnie przechyli smartfon, aby załadowało się więcej fotografii naraz;
■ wygodę podczas korzystania z urządzenia – wiele osób korzysta ze smartfona w pociągu, tramwaju lub w łóżku. W takich sytuacjach na ogół trzyma się urządzenie obiema rękami, by nie wypadło, w poziomie;
■ aktualność – dopasowanie witryny do różnych opcji wyświetlania pokazuje, że znasz trendy w projektowaniu stron i potrafisz je zastosować w swoim biznesie!

Udostępnij

Zobacz również: